Dilatačná škára, montáž dilatačnej lišty v podzemnej garáži

V súčasnosti nie je ničím výnimočným, že sa bytové domy stavajú s podzemnými garážami. Pre obyvateľov je výhodou mať parkovacie miesto v podzemnej garáži, v suchu, v priestore kde teplota za celý rok neklesne pod bod mrazu. Problém nastáva keď si uvedomíte, že v byte počuť každé auto, ktoré prejde po dilatačnej škáre v garáži. Dilatačná škára je deliaca škára pre elimináciu statických a dynamických účinkov betónových nosných konštrukcií. 

V našej praxi sa stretávame s neodbornou montážou dilatačných líšt. V mieste škáry sa následne dilatačné lišty uvoľnia a po čase začnú pri náraze kolies vydávať dunivý ohlušujúci zvuk, ktorý sa nosníkmi prenáša do vyšších podlaží budovy a znepríjemňuje tým obyvateľom život celého bytového domu.

Radi sa s vami podelíme o túto skúsenosť

Dilatačná lišta - popraskaná nesprávne namontovaná
Dilatačná lišta nesprávna montáž

V tomto konkrétnom prípade už dilatačné škáry v minulosti opravované boli. Avšak boli opravené nedostatočne, resp. boli iba podmazané a priskrutkované znova za pomoci hmoždiniek. Prvý problém nastal, keď zacelili dilatačnú škáru, čo znemožňovalo jej funkčnosť. Pohyb blokov a spôsobil, že zmes popraskala a tým sa uvoľnila dilatačná lišta. Druhý problém bol, že dilatačná lišta bola priskrutkovaná nevhodnými skrutkami a ich nedostatočným množstvom. Tretí problém, že lišta bola uložená vyššie ako okolitá podlaha, čo vytváralo prekážku, do ktorej kolesá pri prejazde narážali. Všetky tieto faktory spôsobili, že sa lišta sa vo veľmi krátkom čase uvoľnila a začala vydávať neznesiteľný hluk pri každom náraze, ktorý sa nosníkmi niesol do nadzemných podlaží a obytnej časti.

Oprava dilatačnej lišty

Po prvé sme museli priznať škáru, to znamená nepokúšať sa ju ničím zaliať, spojiť či znefunkčniť. Potom zaistiť okolo škáry dostatočne priliehavý a zároveň tvrdý podklad pre prichytenie dilatačnej lišty a potom priskrutkovať dilatačnú lištu dostatočným počtom kotiev do jednej roviny s podlahou.

Postup:

Najprv sme odstránili pôvodnú dilatačnú lištu a po vyčistení lôžka sme vyčistili aj samotnú dilatačnú škáru.

Dilatačná škára
Dilatačná škára montáž lišty

Dilatačnú lištu sme položili znova na miesto, a podľa nej navŕtali diery pre kotvy v rozpätí 25 cm od seba (použili sme tzv. privelačné kotvy). Potom sme vybrali lištu na bok a dilatačnú škáru vyplnili expanznou penou. Následne sme lôžko vyplnili epoxidovou zmesou v polotuhej (netekutej) konzistencii do požadovanej výšky.

Dilatačná škára
Dilatačná škára

Potom sme dilatačnú lištu vložili naspäť a jemne ju pritlačili do roviny s podlahou. Takto zarovnanú lištu sme nechali vytvrdnúť do nasledujúceho dňa. Na druhý deň sme maticami utiahli kotvy nadoraz a zrezali vyčnievajúce konce.

Dilatačná škára
Dilatačné škáry oprava

Polotekutou epoxidovou zmesou sme dodatočne vyplnili nerovnosti okolo lišty a zahladili do roviny s podlahou.

Dilatačná škára
Dilatačná špára

Takto namontovaná dilatačná lišta na pevnom podklade s priznanou dilatačnou škárou v jednej výške s okolitou podlahou, minimalizuje zvuky prechádzajúcich áut na veľmi dlhú dobu. Dilatačná lišta plní svoju funkciu, nevyčnieva z podlahy, a teda zabezpečuje plynulý prechod kolies bez zbytočného hluku.

Rozpadajú sa vám dilatačné lišty v podzemnej garáži?

Nechajte to na odborníkov, neváhajte a kontaktujte nás!